Informacja o cookies
Korzystamy z plików cookies w celach statystycznych i umożliwienia funkcjonowania serwisu.
Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.
Informacje o możliwości zmiany ustawień cookies »
Zgadzam się, zamknij X
Porównaj produkty

Blog eHAKI.pl » Montaż haków holowniczych i wiązek w autach sprowadzanych z USA

Montaż haków holowniczych i wiązek w autach sprowadzanych z USA

Na naszych drogach często pojawiają się auta sprowadzone z USA, Kanady i innych odległych zakątków świata. W większości auta te mają mocne silniki, dużą masę i co za tym idzie duże możliwości holowania przyczep lub przewożenia bagażników rowerowych. Jednak dość szybko można zorientować się, że auta te nie do końca są kompatybilne z przyczepami, bagażnikami rowerowymi oraz hakami holowniczymi dostępnymi na naszym rynku. Różnice te wynikają z faktu, iż są zbudowane w oparciu o inne standardy.

Najpierw postaram się wskazać podstawowe różnice, które mogą wystąpić (choć nie muszą) pomiędzy autem z rynku lokalnego a jego odpowiednikiem sprowadzonym zza oceanu.

1.      Płyta podłogowa i zawieszenie

Auto może być zbudowane na innej płycie podłogowej niż odpowiednik z Europy, co uniemożliwia dopasowanie haka holowniczego ponieważ rozstaw podłużnic i rozmieszczenie otworów montażowych nie pokrywają się. Elementy zawieszenia kolidują z mocowaniem belki haka, a jego wysokość sprawia, że kula haka znajduje się za wysoko lub za nisko, a tył przyczepy podnosi się zbyt wysoko lub zaczepia o nierówności na drodze.

2.      Instalacja elektryczna

Na pierwszy rzut oka można dostrzec, że samochody z USA mają dodatkowe światła obrysowe, inne kierunkowskazy (czasem zintegrowane ze światłem stopu) oraz inne lampy. Kiedy przyjrzymy się dokładniej zobaczymy inną instalacje elektryczną, inne kostki montażowe, inną elektronikę oraz inne wartości prądu podawane na poszczególne żarówki w lampach. Powoduje to, że wiązki elektryczne dedykowane do podobnych modeli z naszego rynku nie pasują, a nawet jeżeli uda się je wpiąć nie będą współpracowały z komputerem auta.

Rozwiązaniem jest wiązka elektryczna uniwersalna, która zasili światła przyczepy pobierając prąd bez konieczności współpracy z komputerem.

3.      Karoseria

Rozmiary nadwozia oraz kształt zderzaków również mogą uniemożliwić montaż haka, lub utrudniać korzystanie z haka zamontowanego w aucie. Czasem różnice w wykonaniu auta są widoczne dopiero po montażu haka, kiedy zostaje do wykonania ostatni etap, czyli założenie zderzaka. Teoretycznie wszystko przebiega prawidłowo i właśnie w tym momencie okazuje się, że kula haka jest zbyt blisko zderzaka i nie ma możliwości zapięcia dyszla przyczepy lub bagażnika rowerowego.

Dokupienie dłuższej kuli nie jest możliwe ponieważ każdy hak jest homologowany jako całość (belka, mocowania, kula). Zastosowanie innej kuli niż wskazana w instrukcji może być niebezpieczne.

 

Teraz kilka słów na temat aut już wyposażonych w hak.

Jeżeli samochód ma już belkę z charakterystyczną wysuniętą do tyłu rurą kwadratową można go wykorzystać, ale konieczne jest dokonanie adaptacji ponieważ kula holownicza w haku wyprodukowanym w USA jest większa niż w Europie. Inna jest również wiązka elektryczna i gniazdo elektryczne przy haku. Finalnie, aby zapiąć bagażnik rowerowy lub przyczepę należy dokupić adapter haka (Większość z producentów haków ma takie elementy w swojej ofercie), oraz założyć uniwersalną wiązkę elektryczną. Przerobienie wiązki zastanej w aucie jest wykonalne, ale zazwyczaj wiąże się z kosztami większymi niż montaż nowej wiązki.

Westfalia
Thule
Brink
Brenderup4