Na naszych drogach często pojawiają się auta sprowadzone z
USA, Kanady i innych odległych zakątków świata. W większości auta te mają mocne
silniki, dużą masę i co za tym idzie duże możliwości holowania przyczep lub
przewożenia bagażników rowerowych. Jednak dość szybko można zorientować się, że
auta te nie do końca są kompatybilne z przyczepami, bagażnikami rowerowymi oraz
hakami holowniczymi dostępnymi na naszym rynku. Różnice te wynikają z faktu, iż
są zbudowane w oparciu o inne standardy.
Najpierw postaram się wskazać podstawowe różnice, które
mogą wystąpić (choć nie muszą) pomiędzy autem z rynku lokalnego a jego
odpowiednikiem sprowadzonym zza oceanu.
1. Płyta podłogowa i zawieszenie
Auto może być zbudowane na innej płycie podłogowej niż odpowiednik z
Europy, co uniemożliwia dopasowanie haka holowniczego ponieważ rozstaw
podłużnic i rozmieszczenie otworów montażowych nie pokrywają się. Elementy
zawieszenia kolidują z mocowaniem belki haka, a jego wysokość sprawia, że kula
haka znajduje się za wysoko lub za nisko, a tył przyczepy podnosi się zbyt
wysoko lub zaczepia o nierówności na drodze.
2. Instalacja elektryczna
Na pierwszy rzut oka można dostrzec, że samochody z USA mają dodatkowe
światła obrysowe, inne kierunkowskazy (czasem zintegrowane ze światłem stopu)
oraz inne lampy. Kiedy przyjrzymy się dokładniej zobaczymy inną instalacje
elektryczną, inne kostki montażowe, inną elektronikę oraz inne wartości prądu
podawane na poszczególne żarówki w lampach. Powoduje to, że wiązki elektryczne
dedykowane do podobnych modeli z naszego rynku nie pasują, a nawet jeżeli uda
się je wpiąć nie będą współpracowały z komputerem auta.
Rozwiązaniem jest wiązka elektryczna uniwersalna, która zasili światła
przyczepy pobierając prąd bez konieczności współpracy z komputerem.
3. Karoseria
Rozmiary nadwozia oraz kształt zderzaków również mogą uniemożliwić montaż
haka, lub utrudniać korzystanie z haka zamontowanego w aucie. Czasem różnice w
wykonaniu auta są widoczne dopiero po montażu haka, kiedy zostaje do wykonania
ostatni etap, czyli założenie zderzaka. Teoretycznie wszystko przebiega
prawidłowo i właśnie w tym momencie okazuje się, że kula haka jest zbyt blisko
zderzaka i nie ma możliwości zapięcia dyszla przyczepy lub bagażnika
rowerowego.
Dokupienie dłuższej kuli nie jest możliwe ponieważ każdy hak jest
homologowany jako całość (belka, mocowania, kula). Zastosowanie innej kuli niż
wskazana w instrukcji może być niebezpieczne.
Teraz kilka słów na temat aut już wyposażonych w hak.
Jeżeli samochód ma już belkę z charakterystyczną wysuniętą
do tyłu rurą kwadratową można go wykorzystać, ale konieczne jest dokonanie
adaptacji ponieważ kula holownicza w haku wyprodukowanym w USA jest większa niż
w Europie. Inna jest również wiązka elektryczna i gniazdo elektryczne przy
haku. Finalnie, aby zapiąć bagażnik rowerowy lub przyczepę należy dokupić
adapter haka (Większość z producentów haków ma takie elementy w swojej
ofercie), oraz założyć uniwersalną wiązkę elektryczną. Przerobienie wiązki
zastanej w aucie jest wykonalne, ale zazwyczaj wiąże się z kosztami większymi
niż montaż nowej wiązki.